Aktualności

    księgowość w małej firmie

    Księgowość w jednoosobowej działalności – ile kosztuje?

    Przedsiębiorca, który prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą ma do wyboru dwie opcje. Samodzielnie zająć się księgowością firmy lub skorzystać z usługi zewnętrznego biura rachunkowego. Często, z powodu finansów, wybierana jest ta pierwsza. Księgowość małej firmy nie musi wcale pokrywać znacznej części budżetu. W tym wpisie chciałabym przekazać kilka istotnych kwestii,...

    Więcej
    zawieszenie działalności gospodarczej

    Jak zawiesić działalność gospodarczą w 2021 roku?

    Zawieszenie firmy można dokonać w każdej chwili. Przedsiębiorca wykona to za pomocą elektronicznego systemu CEIDG. W sytuacji, gdy firma nie jest dochodowa lub występują inne przyczyny, polskie ustawodawstwo przewiduje udogodnienia dla przedsiębiorców, którzy nie chcą całkowicie likwidować swojego biznesu. Jednym z nich jest zawieszenie działalności gospodarczej na pewien okres....

    Więcej
    pełna księgowość

    Co to jest pełna księgowość?

    Pełna księgowość nie jest wymagana u każdego przedsiębiorcy. Z tego względu prowadzona jest księgowość uproszczona, która prowadzona jest w formie Księgi Przychodów i Rozchodów, Ryczałtu lub w formie Karty Podatkowej. Z księgowości uproszczonej mogą korzystać osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, a także spółdzielnie socjalne, których poprzedni rok obrotowy...

    Więcej
    vat-czy-ryczałt

    Vat czy ryczałt. Co wybrać?

    W tym wpisie chciałabym poruszyć temat podatku VAT i ryczałtu. Wyjaśnić czym są oraz dlaczego jedno nie wyklucza drugiego. Jakie są zalety i wady obu form podatków, a także kiedy z tych podatków można korzystać. To bardzo ważne kwestie, które warto wiedzieć jeszcze przed rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej. Więcej...

    Więcej
    podatek vat

    O Podatku VAT słów kilka. Czy warto być vatowcem?

    Podatek od towarów i usług, jak sama nazwa wskazuje, związany jest z obrotem towarem, a także usługami. Podstawowa jego stawka w Polsce wynosi 23% i obowiązuje od 2010 roku. Podatek VAT jest podatkiem pośrednim, czyli płaconym niebezpośrednio do urzędu skarbowego, ale przy kupnie danego dobra lub korzystania z usługi....

    Więcej
    co-mozna-wrzucic-w-koszty

    Co można wrzucić w koszty firmy?

    Przedsiębiorca, który podejmuje się prowadzenia działalności gospodarczej, zmuszony jest nie tylko do generowania przychodów, ale również kosztów firmowych. Będą to różnego rodzaju wydatki, np. wynajęcie biura, sprzęt elektroniczny, zakup mebli biurowych czy odsetki od kredytu firmowego. Zwiększenie kosztów umożliwia zmniejszenie podstawy opodatkowania. W dzisiejszym wpisie odpowiem Państwu na pytanie...

    Więcej
    biuro-rachunkowe-gdzie-szukac

    Biuro rachunkowe – gdzie szukać?

    Jak wybrać dobrego księgowego? Wielu przedsiębiorców zadaje sobie to pytanie na początku prowadzenia działalności gospodarczej. Oferty usług księgowych są zróżnicowane i zależą od wielu czynników. Potencjalnych klientów biur rachunkowych przyciągają przede wszystkich ceny księgowości. Nie zawsze taniej oznacza lepiej. Najważniejsze jest to, aby przy współpracy z księgową, wziąć pod...

    Więcej
    ile-kosztuje-księgowa

    Ile kosztuje księgowa?

    Własna działalność gospodarcza wiąże się z szeregiem obowiązków, które trzeba dopilnować, aby móc w spokoju wykonywać czynnością z nią związaną. Oprócz wybrania nazwy firmy, kodu PKD czy formy opodatkowania, istotnym elementem jest kwestia usług księgowych. Przedsiębiorcy zobowiązani są prowadzić dokumentację rachunkową, do której należą faktury, rachunki oraz ewidencje. We...

    Więcej
    aktywa i pasywa

    Czym są aktywa i pasywa?

    Każde przedsiębiorstwo posiada zasoby majątkowe, tj. budynki, środki transportu, urządzenia i maszyny czy towary i materiały handlowe. Ich podział dokonywany jest na aktywa i pasywa. Obowiązują firmy, które prowadzą księgi rachunkowe. Przedsiębiorca jest zobowiązany przygotować na dzień bilansu pełen wykaz aktywów i pasywów. W dzisiejszym wpisie odpowiem na pytania...

    Więcej
    wypowiedzenie

    Forma i treść wypowiedzenia

    Wypowiedzenie umowy może być zarówno ze strony pracownika lub pracodawcy. Zawarte są w nim określone punkty, m.in. okres wypowiedzenia umowy zawartej na czas określony lub nieokreślony. Zgodnie z prawem pracy, oświadczenie o wypowiedzeniu umowy o pracę powinno zostać dostarczone do drugiej strony w formie pisemnej, zawierającym własny, odręczny podpis....

    Więcej