Szukając odpowiedniego pracownika do swojej firmy przedsiębiorcy decydują się na różne metody poszukiwań. Ogłoszenia na portalach dotyczących poszukiwania pracy, poprzez programy poleceń pracowniczych, po zgłoszenia w agencjach pracy, które posiadają w swojej bazie odpowiedniego kandydata. Jak wygląda z perspektywy pracodawcy zatrudnienie pracownika tymczasowego i co rozumie się poprzez to określenie?
Praca tymczasowa – co to jest?
Według ustawy z dnia 9 lipca 2003 roku o zatrudnianiu pracowników tymczasowych, praca tymczasowa jest określana w art. 2 jako: Wykonywanie na rzecz danego pracodawcy użytkownika , przez okres nie dłuższy niż wskazany w ustawie, zadań:
- O charakterze sezonowym, okresowym, doraźnym lub
- Których terminowe wykonanie przez pracowników zatrudnionych przez pracodawcę użytkownika nie byłoby możliwe albo,
- Których wykonanie należy do obowiązków pracownika zatrudnionego przez pracodawcę użytkownika.
Nie każdy rodzaj pracy może wykonywać pracownik tymczasowy. Wyszczególnione jest to dalej w artykule 8 Ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych, w której czytamy, że zakres prac nie może zostać powierzony na rzecz pracownika w sytuacji:
- Szczególnie niebezpiecznej w rozumieniu przepisów wydanych na podstawie art. 237¹⁵ Kodeksu pracy,
- Na stanowisku pracy, na którym jest zatrudniony pracownik pracodawcy użytkownika, w okresie uczestniczenia tego pracownika w strajku,
- Tego samego rodzaju co praca wykonywana przez pracownika pracodawcy użytkownika, z którym został rozwiązany stosunek pracy z przyczyn niedotyczących pracowników w okresie ostatnich 3 miesięcy poprzedzających przewidywany termin rozpoczęcia wykonywania pracy tymczasowej przez pracownika tymczasowego (…)
- Wymagającej uzbrojenia pracownika ochrony w broń palną bojową lub przeznaczone do obezwładnienia osób za pomocą energii elektrycznej.
Agencja pracy tymczasowej, a pracodawca
Decydując się na współpracę z agencją tymczasową pracodawca zawiera na piśmie kilka obowiązków, które obie strony muszą zawrzeć w umowie, mianowicie:
- Jaki rodzaj pracy ma być wykonywany przez pracownika tymczasowego,
- Pracodawca określa wymagania kwalifikacyjne do wykonywanej pracy,
- Szacowany okres wykonywania pracy,
- Wymiar czasu pracy pracownika,
- Miejsce wykonywania pracy tymczasowej
Oprócz tych kilku podstawowych informacji, które muszą zostać umieszczone na umowie pomiędzy agencją pracy tymczasowej, istotne jest, aby znalazły się też szczegóły dotyczące:
- Wynagrodzenia za pracę wykonywaną przez pracownika tymczasowego,
- Informacji na temat bezpieczeństwa i higieny pracy,
- Brak przeciwskazań uniemożliwiających zatrudnienie pracownika tymczasowego w związku ze zwolnieniem pracownika w okresie ostatnich 3 miesięcy. Szczegóły w artykule 8 pkt 3.
Korzyści jakie może otrzymać pracodawca decydując się na współpracę z agencją pracy tymczasowej jest kilka. Najważniejsze, które warto wyróżnić to:
- Większość obowiązków formalnych w kwestii zatrudnienia jest po stronie agencji pracy,
- Oszczędność czasu związana z brakiem przeprowadzania rekrutacji. Agencji pracy wyznacza się jedynie kryteria wyboru,
- Brak obowiązku wypłaty odprawy przy likwidacji stanowiska,
- W razie wyrządzenia jakieś szkody pracownikowi tymczasowemu podczas wykonywania pracy, odszkodowanie wypłaca agencja pracy tymczasowej,
- Sposobność szybkiego zwolnienia pracownika nie podając konkretnej przyczyny,
- Obowiązki wynikające z RODO są po stronie agencji pracy